Адресна соціальна допомога стає одним з основних інструментів подолання бідності. Це - допомога нужденним громадянам. Саме тому виникла необхідність у запровадженні інституту соціальних інспекторів, які покликані виконувати саме функції визначення нужденності громадян та допомагати їм одержати необхідну допомогу.
Соціальний інспектор у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Особливу роль в організації здійснення і контролі за наданням державної соціальної допомоги покликані відігравати державні соціальні інспектори. Головний спеціаліст - державний соціальний інспектор – посадова особа відділу соціального захисту населення Бурштинської міської ради, наділена повноваженнями із здійснення контролю за правильністю надання всіх видів державної соціальної допомоги, інших соціальних та компенсаційних виплат, цільовим використанням коштів державного бюджету, спрямованих на цю мету.
Тобто державні соціальні інспектори застосовують всі можливі, у межах чинного законодавства, заходи спрямовані на попередження, виявлення та недопущення в подальшому порушень та зловживань з боку, як заявників-одержувачів соціальної допомоги, так і решти учасників процесу призначення та виплати державної соціальної допомоги.
Більш детально зупинимось на заходах, що здійснюються державними соціальними інспекторами з метою перевірки достовірності та повноти інформації про доходи та майновий стан громадян, які звернулися за призначенням всіх видів соціальної допомоги (тобто перевірки інформації, зазначеної в декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів державної допомоги,субсидії).
Отже, відповідно до Положення про головного державного соціального інспектора та державного соціального інспектора, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 року № 1091, головний державний соціальний інспектор та державний соціальний інспектор мають право:
• проводити обстеження умов життя заявника (за його згодою) з метою визначення складу сім’ї, ступеня нужденності та можливостей знаходження додаткових джерел для її існування шляхом опитування осіб, які входять до складу сім’ї, що звертається за призначенням державної соціальної допомоги, родичів, інших осіб у разі виникнення потреби в уточненні обставин, що стосуються справи;
• відвідувати місце роботи осіб, які входять до складу сім’ї, що звертається за призначенням державної соціальної допомоги, для проведення перевірки відомостей про їх доходи;
• отримувати від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності необхідну інформацію та відомості з питань, що належать до їх компетенції;
• робити запити та безоплатно отримувати від територіальних підрозділів органів доходів та зборів, Державтоінспекції, Держфінінспекції, Держземагенства, реєстраційних служб, що проводять реєстрацію прав на нерухоме майно, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які входять до складу сім’ї, що звертається за призначенням державної соціальної допомоги;
отримувати від осіб, які перебувають на обліку як одержувачі державної соціальної допомоги або звертаються за її призначенням, а також осіб, які входять до складу сім’ї, що отримує або звертається за призначенням такої допомоги, фізичних осіб – суб’єктів підприємницької діяльності і посадових осіб підприємств, установ та організацій письмові пояснення до документів про доходи та майновий стан, які враховуються під час призначення державної соціальної допомоги
Соціальний інспектор перевіряє достовірність відомостей у випадках, коли:
• достовірність поданих документів викликає сумніви у спеціалістів приймальні;
• подана інформація про доходи та майновий стан суперечить інформації, що міститься в одному з документів;
• подається інформація про відсутність доходів або низький дохід не вперше і при цьому відсутні об’єктивні та поважні причини;
• заявник або члени його сім’ї подають інформацію про джерело своїх доходів, яким є підприємство, що неодноразово подавало недостовірні дані;
• подається інформація про низький дохід заявником, який раніше подавав недостовірну інформацію;
• заявник подає інформацію про відсутність доходів або низькі доходи, при цьому відомо, що протягом вказаного періоду заявником або членами його сім’ї придбано житло, автомобіль, інші речі довгострокового вжитку;
• заявник подає відомості про низький дохід, не зазначаючи об’єктивних та поважних причин такого стану справ, при цьому відомо, що один з членів його сім’ї одержує освіту на контрактній основі, вартість якої очевидно значно перевищує вказані розміри доходів.
Робота фахівців цього напрямку свідчить, що левова частка порушень припадає саме на подання заявниками неповної або недостовірної інформації про свої доходи,майновий стан. У випадку встановлення такого порушення надання соціальної допомоги(субсидії) припиняється з місяця його виявлення. Заявники позбавляються права на призначення допомоги на наступний період та повертають переплачені кошти (у подвійному розмірі). За умови добровільного неповернення надміру нарахованих сум у встановлені терміни, такі кошти стягуються в судовому порядку.
Обов’язковою складовою спілкування соціального інспектора із заявниками є інформаційно-роз’яснювальна робота. Як правило, найчастіше виникають питання безпосередньо з механізму надання соціальної допомоги, її видів, порядку звернення по допомогу та умови її отримання. Результатом такого спілкування є не тільки підвищення поінформованості населення з питань захисту найуразливіших його верств, а й контроль за використанням кожної соціальної гривні.
Завідувач сектору з питань праці,контролю за правильністю призначень пенсій, соціальних допомог, субсиді та зв’язків з громадськістю Лілія Кайдан
|