Житлово-комунальне господарство – це важлива соціальна галузь, яка забезпечує населення, підприємства та організації необхідними житлово-комунальними послугами, суттєво впливає на розвиток економічних взаємовідносин у місті. В цей же час, воно є найбільш технічно відсталою і технічно застарілою галуззю економіки з багатьма проблемами, що останнім часом особливо загострилися по всій Україні. Не виняток і наше Бурштинське комунальне підприємство «Житловик», фінансовий стан якого став причиною проведення двох (03.09.2015 р. та 08.09.2015р.) профспілкових конференцій працівників з питань виплати заробітної плати та відміни індексації. Під час обговорення цих питань пролунало багато звинувачень в сторону керівництва КП «Житловик» та міста, на які хотілося б дати пояснення.
Щодо фінансового стану: дефіцит оборотних коштів підприємства призвів до кризи в розрахунках по заробітній платі, обов’язкових податках і зборах, за отримані послуги від інших підприємств (так, за спожиту теплову енергію перед ВП ДТЕК БуТЕС заборгованість сягає 30,114 млн. грн.). Причин відсутності оборотних коштів безліч: висока дебіторська заборгованість; тарифи нижчі рівня собівартості, при цьому тарифи мають різний фактичний рівень відшкодування економічно обґрунтованих витрат підприємства на виробництво і надання послуг (Івано-Франківська область є однією з областей України, де найнижчий рівень відшкодування населенням вартості житлово-комунальних послуг); критична межа технічного стану мереж і споруд, які експлуатуються (подекуди аварійний стан), відсутність дієвих механізмів залучення позабюджетних та інвестиційних коштів, постійний ріст цін на паливно-енергетичні, мастильні та інші матеріальні ресурси, тощо.
Багато експертів пропонують розробити та запровадити єдиний порядок формування та встановлення тарифів для енергопостачальних, газопостачальних організацій та ліцензіатів НКРЕКП з централізованого водопостачання та водовідведення, виробництва, розподілу та транспортування теплової енергії. Це дасть можливість запустити єдину схему встановлення тарифів, за якої при підвищенні ціни на електроенергію (ще буде три етапи підвищення тарифів на електроенергію) для юридичних осіб, автоматично переглядається розмір тарифу на централізоване водопостачання у бік збільшення на енергетичну складову. Запровадження такого єдиного порядку дасть змогу уникнути збитків водоканалів та виникнення різниці в тарифах.
За даними Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України за видами споживачів дебіторська заборгованість розподіляється наступним чином: населення – 68% від загальної заборгованості, пільги та субсидії – 4%, державні бюджетні установи – 1 %, місцеві бюджетні установи – 9 % та інші споживачі – 17 % від загальної заборгованості. Однією з причин низького рівня оплати населенням за спожиті житлово-комунальні послуги є обмежена платоспроможність. Заборгованість бурштинців на 1 серпня 2015 року становить 4,123 млн. грн. Веб-портал «Україна комунальна» проводив з 10 по 17 серпня опитування на електронних шпальтах видання, за результатами якого виявилося, що більше половини респондентів (53%) вчасно не платять за «комуналку» через високі тарифи, на які не вистачає коштів; 6% - через регулярне підвищення тарифів; 9% користувачів порталу вчасно не платять через низьку якість послуг або повну їх відсутність; 1% - недотримання виконавцями термінів з вивезення сміття; 4% через бездіяльність ЖЕКу; 4% - не вважають за потрібне платити за комунальні послуги, і тільки 23 % людей, що взяли участь в опитуванні, відзначили, що їм ніщо не заважає розраховуватися за житлово-комунальні послуги.
Щодо відсутності фінансування міською радою КП «Житловик»: згідно інформації про виконання програми соціально-економічного та культурного розвитку м. Бурштин та с. Вигівка, КП «Житловик» було виділено кошти в сумі: 2011 рік – 239 220,40 грн., 2012 рік – 722 644,98 грн., 2013 рік – 979 947,40 грн. та у 2014 році – 1 322 683,03 грн.; згідно інформації про виконання плану природоохоронних заходів місцевих фондів з охорони навколишнього середовища: 2011 рік – 2 365 009,00 грн. , 2012 рік – 4 802 672,92 грн., 2013 рік – 4 457 296,40 грн., 2014 рік – 3 519 774,40 грн., з яких виплачувалася втому числі і заробітна плата.
Щодо використання у власних цілях транспортного засобу головним інженером: транспортний засіб ВАЗ-2109 перебуває у розпорядженні головного інженера і у зв’язку з тим, що посада головного інженера відноситься до працівників з ненормованим робочим днем, він має право в позаробочий час використовувати вказаний транспортний засіб у виробничих цілях. Якщо є факти порушень, просимо звертатися до керівництва КП «Житловик».
Щодо небажання керівництва міста брати участь в пошуку шляхів виходу КП «Житловик» з фінансової кризи: протягом останніх двох років міський голова тричі подавав пропозиції щодо реорганізації підприємства, які не підтримував профспілковий комітет КП «Житловик», повноваження якого закінчилися в листопаді 2014 року. Розпорядженням міського голови від 26.05.2015 року № 117 була створена комісія по реорганізації КП «Житловик», до складу якої увійшли представники апарату управління комунального підприємства, представники міської ради та компанії ДТЕК, депутати міської ради та експерти, що мають досвід у вирішенні зазначеного питання.
Інші заяви та звернення, що пролунали при проведенні конференцій наразі розглядаються.
Начальник сектору ЖКГ та обліку комунального майна Бурштинської міської ради Ірина Бандура
|