У місті Бурштин, що стало містом обласного підпорядкування, рішенням сесії Бурштинської міської ради, від 17 грудня 2014 року за номером № 01/48-14, було створено відділ освіти і науки. У його підпорядкуванні знаходяться чотири загальноосвітні школи: №1, №2, №3 та гімназія; два навчально-виховних комплекси (бурштинський та вигівський) та чотири дошкільних навчальних заклади: №1, №2, №3, №6. Загальна кількість учнів, що навчаються у загальноосвітніх навчальних закладах – 1664. Персонал налічує 207 осіб, з них 37 пенсійного віку. Про роботу новоствореного відділу, а також про перспективи розвитку освіти загалом, дізнавалися у розмові з його керівником Михайлом Олексійовичем Туткою
- Який штат відділу, чи є усі необхідні працівники? Яка ситуація із фінансування, зважаючи на ситуацію в країні?
- У відділі уже працює 11 осіб, серед них 4 працівники апарату та 7 – централізованої бухгалтерії. На жаль, наразі сесія міської ради не підтримала нашу пропозицію про створення методичного кабінету у кількості 3 осіб. Що стосується фінансування на 2015 рік, то хочу заспокоїти вчителів та батьків – кошти на заробітну плату педагогічних працівників закладені в бюджет на 12 місяців.
- Україна живе в час становлення та кардинальних реформ, які не оминуть й освітню галузь.
- Відомо що Міністерством освіти і науки презентовано проект Концепції розвитку освіти на період 2015-2025 років. Яких змін слід очікувати?
Запропонована концепція охоплює п’ять основних напрямів розвитку освітньої галузі, реформування яких здійснюватиметься впродовж наступних років. Її автори наголошують, що впродовж усього періоду існування незалежної України в освітньому секторі країни накопичувалися численні проблеми системного характеру, основними з яких є занепад матеріально-технічної бази, старіння педагогічних кадрів, низька заробітна плата, зниження соціального статусу працівників освіти.
- Отож розпочнімо від найменших – дошкільнят. Що пропонують автори концепції для вдосконалення дошкільної освіти?
- Сферу дошкільної освіти очікує глибока модернізація. Зокрема, будуть впроваджені як централізовані форми навчання для дітей віком від народження до шести років (в умовах навчального закладу), так і домашнє виховання. З 2017 року в Україні повинні офіційно з’явитися дошкільні заклади сімейного типу (в тому числі в житлових приміщеннях), а також корпоративні або відомчі дитячі садки. Будуть легалізовані вже існуючі центри розвитку дітей, робота яких досі не ліцензована. Гнучкішими стануть освітні програми. У Міносвіти хочуть забезпечити їх варіативність, а остаточний вибір програм покласти на самі дитсадки і батьків. Основним принципом освіти дітей віком від 3 до 5 років стане принцип вільної гри.
- Чи варто очікувати кардинальних змін у шкільній системі освіти?
- Дійсно, зміни пропонують досить суттєві, які базуватимуться на практиці європейської системи освіти. Згідно євростандартів навчання у школі триватиме 12 років.
У 2017 році на старшу школу чекає перехід на профільну освіту. У документі передбачається поступове перетворення старшої школи після 9 класу в окремий тип навчального закладу.
Роль Зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) буде лише посилюватися: проходитимуть його не тільки одинадцятикласники, а й «випускники» молодшої та середньої шкіл.
При переході з I ступеня (зараз це 1-4 класи) на II (зараз — 5-8 класи) ЗНО буде використовуватися для аналізу якості освіти, що здобувається. А з II ступеня на III (9-11 класи) результати ЗНО будуть застосовуватися для визначення подальшого шляху освіти учня і навіть в якості конкурсних балів при вступі до старшої школи. Зокрема, хтось піде в професійну школу, щоб відразу після її закінчення піти працювати. У професійному ліцеї школярів готуватимуть для вступу до училища, а в академічних ліцеях, гімназіях — для вступу до вузу.
Уже з цього року в школи повернуть військово-спортивну та медичну підготовку, цивільну оборону та забезпечення безпеки життєдіяльності.
Школи повинні стати більш автономними: їм делегується право прийняття більшості рішень. Посаду директора пропонують зробити виборною – строком на 5 років з укладенням контракту.
Початкова шестирічна школа функціонуватиме при будь-якій кількості учнів, базова – за наявності не менше, ніж 100, а старша – за наявності не менше, ніж 200 учнів. Втім, якщо забезпечити навчання дітей в іншій школі неможливо, то кількісним фактором будуть нехтувати.
Також автори концепції пропонують законодавчо легалізувати сімейну та індивідуальну освіту, спростити і чітко регламентувати процедури навчання в екстернаті, змінити принципи фінансування малокомплектних шкіл шляхом ваучеризації шкільної освіти.
Рівний доступ до освіти також буде забезпечено виконанням норм закону про обов’язковість вступу до ВНЗ за результатами ЗНО.
З 2015 року буде здійснено перехід на систему замовлення підручників, навчальних посібників та інших навчальних засобів, що видаються коштом державного бюджету, безпосередньо школами та скасовано конкурси навчальної літератури.
- Ще одне важливе питання, яке хвилює сьогодні вчителів - якою ж буде оплата праці, чи наблизиться й вона до євростандартів, чи варто очікувати якихось пільг?
- До 2020 року середня величина річної зарплати вчителя повинна бути на рівні не менше річного ВВП на душу населення, цей показник намагатимуться підвищити до 16 тис $ (в 2014 році він становив 8,508 $). Запропоновано змінити систему оплати праці вчителів та керівників шкіл, відмовившись від "поурочної" оплати праці вчителів, перейти на оплату повного робочого дня вчителя, здійснити поетапний перехід до нової системи оплати праці вчителів, яка міститиме стимулюючу складову. Розмір надбавок і премій до щомісячної зарплати педагогів буде напряму залежати від результатів ЗНО та використання вчителями нових методик викладання. Учителям також обіцяють пільгові кредити і навіть часткову компенсацію витрат на оренду житла.
Автори концепції пропонують змінити підхід до фінансування навчальних закладів від принципу утримання навчальних закладів (фінансування стін) до принципу формування їх бюджетів, виходячи із чисельності контингенту та стандарту вартості навчання одного учня, студента (гроші йдуть за дитиною).
До 2017 року запропоновано реорганізувати районні управління та відділи освіти у сервісні центри. Загалом передбачається збільшення витрат на середню освіту до загальноєвропейських норм. На неї будуть виділяти до 70% наданого державою бюджету.
- Михайле Олексійовичу, як керівник, якою бачите роботу новоствореного відділу освіти у місті Бурштині?
- У своїй роботі ми сподіваємося на співпрацю з педагогічними колективами навчальних закладів та громадськістю міста. Створення відділу освіти і науки у місті Бурштині допоможе забезпечити більш ефективну взаємодію із закладами освіти і батьками, оперативніше вирішення нагальних питань навчально-виховного процесу. Вважаю, що тільки спільна праця може дати позитивний результат у навчанні, вихованні і розвитку підростаючого покоління.
Надія Польова
|