За останніх півтора роки міська рада Бурштина три рази піднімала тарифи на послуги, які надає КП «Житловик». З першого березня тарифи підвищилися знову. Чому тарифи піднімаються з такою швидкістю пояснювала кореспонденту нашої газети головний економіст КП «Житловик» Ірина Степанівна Башук.
- Ірино Степанівно, може це і банально, проте почнемо з послуг, що надає КП «Житловик». - На сьогоднішній день КП «Житловик» є виконавцем послуг з теплопостачання, холодного та гарячого водопостачання, послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (квартплата), вивезення і утилізації сміття. Волночас у Бурштині підприємство займає монопольне становище на ринку надання послуг теплопостачання, холодного та гарячого водопостачання і водовідведення. - Нещодавнє засідання виконавчого комітету міської ради Бурштина знову задовільнило клопотання комунального підприємтсва «Житловик» про чергове підвищення тарифів на послуги з теплопостачання та гарячого водопостачання. Це вже вдруге у цьому році. Чи не забагато? - Справа у тому, що «Житловик» не є приватним підприємтсвом і ми мусимо відштовхуватися від постанов та норм, котрі видаються на загальнодержавному рівні. По теплопостачанні і гарячому водопостачанні в 2011 році ми міняли тариф двічі: 01.04.2011 та 15.10.2011. Причиною зміни була зміна вартості покупної теплової енергії. Власні витрати підприємства не змінювались. Ми отримали постанову НКРЕ у котрій була змінена вартість покупної теплової енергії. КП «Житловик» на основі цього мусіло робити коригування. В кінці року було ще дві постанови, тому ми вже в 2012 році з першого лютого змінили тариф і з першого березня знову змінили тариф. Наразі ми тепло купляємо у ПАТ «Західенерго», тому й мусіли підняти ціни згідно постанов НКРЕ. Також великою проблемою при наданні послуг з теплопостачання є наявність зверхнормативних втрат. У тариф ми закладаємо тільки 12% втрат а насправді маємо набагато більше. Дається взнаки зношеність системи. Мережа стара, вона зашлакована, пошкоджена ізоляція труб. Особливо тяжко у старій частині Бурштина, де є безканальна прокладка мережі. Щоб ці втрати подолати - треба міняти всю мережу. А це дуже дорого. - А як щодо водопостачання? - Тариф на послуги з холодного водопостачання у Бурштині для населення незмінний з першого жовтня 2008 року. Для бюджетних і інших категорій споживачів ми міняли тариф в 2011 році з 15 червня. Цей тариф, якщо брати динаміку тарифів по області, не є високим. Узагалі, впродовж 2011 року змінювалися тарифи для населення тільки по двох видах послуг: утримання будинків і споруд та прибудинкових територій і теплопостачання та гаряче водопостачання. - Є таке поняття, як рівень відшкодування. Як з цим у Бурштині? - У нашому місті рівень відшкодування тарифів населенням не є стовідсотковим. Так, за статистикою 2011 року, водопостачання відшкодовується тільки на 78.7%. Водовідведення - 67.9%. Теплопостачання - 95.6%. Утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (квартплата) - 33.4%. Рівень відшкодування тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій дуже низький тому, що він діяв ще з 2006 року і змінений лише в листопаді 2011 року. За такий тривалий час відбувся значний ріст мінімальної заробітної плати, вартості матеріалів, енергоносіїв. На сьогоднішній день відшкодування по цьому тарифу становить майже 62%, тобто всіх витрат він не відшкодовує.
Про холодне водопостачання: Основна проблема - вартість електроенергії. Вона росте. Маємо 4-х зонний лічильник і стараємося воду у башні бідкачувати в нічний період. Адже тоді діє найнижчий тариф на електроенергію. Наприклад у 2011 році вартість кіловата складала в нічний час 0.2195 грн, а у 2012 році - вже 0.313. Десять копійок різниці.
- Повернемося до системи. Чи є можливіть її поміняти в цілому, і скільки це коштуватиме. Чи взагалі велися такі підрахунки? - Рахувала фірма «Арніка» на замовлення ДТЕКу і вийшло близько 105 мільйонів гривень. Справа у тому, що можна було б і поступово все міняти, але це потрібно було б закладати у тариф статтю «матеріали». Це суттєво збільшило б тариф і тому цього ми не робимо. Закладається тільки мінімальна сума, яка витрачається на ліквідацію проривів і аварій. У 2012-му, наприклад, на матеріали закладено 110 тисяч гривень на всю мережу! - Які прогнози на майбутнє? - Щось прогнозувати сьогодні важко. Просто треба розуміти, що вода, теплова енергія - це товар, а товар має вартість і повинен відповідати ціні. Тому, якщо буде збільшуватися вартість електроенергії, паливно-мастильних матеріалів, будуть зростати тарифи на житлово-комунальні послуги. Переважна більшість наших споживачів це розуміють, як розуміють і те, що проблема сьогодні не у високих тарифах, проблема у низьких пенсіях і малій заробітній платі. Володимир Капусняк
|